انسان در جهان بینی اسلامی موجودی پرارج و دارای موقعیتی خاص است. از همین رو بسیاری از اندیشمندان مسلمان آیه سیام سوره بقره را با مقام برجسته انسان گره زده و او را خلیفۀ الله دانستهاند. در این میان درباره ملاک اعطای این مقام به انسان اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی خلیفۀ الله را انسان کامل و برخی دیگر عالم به اسماء میدانند. دسته سوم اشتمال وجود انسان بر روح الهی را سرّ دستیابی به این مقام خواندهاند. اما عدهای اصل وجود این مقام برای انسان را برنتافته و مراد از خلافت در آیه را جانشینی آدم از گذشتگان تفسیر نمودهاند. برخی از این محققین، با توجه به بحثهای زیست محیطی و تبعات مقام خلیفۀ اللهی، برداشت اخیر را اختیار کرده و خلافت الهی انسان را به چالش کشیدهاند. در این پژوهش که به شیوه تحلیلی به مرادیابی از آیات خلافت میپردازد، ضمن اشاره به دیدگاههای مربوط به ملاک افاضه و مصداق مقام خلیفۀ اللهی، دیدگاه برگزیده در سرّ دستیابی انسان به خلافت معرفی شده و در نهایت با استمداد از نظر مختار به حل مسئله منافات خلافت انسان با بحث های زیست محیطی پرداخته شده است.
رفیعی, محمدمهدی و رفیعی, محمدحسین . (1401). واکاوی ملاک مقام خلیفۀاللهی و ارتباط آن با مسئولیت زیستمحیطی انسان. پژوهشنامه معارف دینی, 1(1), 135-154.
MLA
رفیعی, محمدمهدی , و رفیعی, محمدحسین . "واکاوی ملاک مقام خلیفۀاللهی و ارتباط آن با مسئولیت زیستمحیطی انسان", پژوهشنامه معارف دینی, 1, 1, 1401, 135-154.
HARVARD
رفیعی, محمدمهدی, رفیعی, محمدحسین. (1401). 'واکاوی ملاک مقام خلیفۀاللهی و ارتباط آن با مسئولیت زیستمحیطی انسان', پژوهشنامه معارف دینی, 1(1), pp. 135-154.
CHICAGO
محمدمهدی رفیعی و محمدحسین رفیعی, "واکاوی ملاک مقام خلیفۀاللهی و ارتباط آن با مسئولیت زیستمحیطی انسان," پژوهشنامه معارف دینی, 1 1 (1401): 135-154,
VANCOUVER
رفیعی, محمدمهدی, رفیعی, محمدحسین. واکاوی ملاک مقام خلیفۀاللهی و ارتباط آن با مسئولیت زیستمحیطی انسان. پژوهشنامه معارف دینی, 1401; 1(1): 135-154.